För första gången medger stadens ledning att den har ansvar för fiaskot med de italienska spårvagnarna.
Det är kommunalrådet Johan Nyhus som säger det – om än i försiktiga ordalag – i ett brev till ett par. De hann se sju spårvagnar passera innan den rullstolsburne mannen kunde komma med.
Paret berättar om sin upplevelse i ett brev till bland andra Anneli Hulthén:
”Min man (rullstolsburen på grund av stroke) och jag skulle ta spårvagn från Wieselgrensplatsen till Eketrägatan och fick uppleva följande:
När sjätte vagnen kom och där vi skulle kunnat komma med blev det stopp på grund av tomma kärror på vagnen … som inte gjorde det möjligt för rullstolen att komma på. Chauffören ville inte hjälpa till och körde iväg med mig som kommit på vagnen för att fixa plats. Det värsta var att hon medvetet körde och att min man blev kvar på hållplatsen med min kasse på rullstolen som innehöll nycklar och plånbok. Där satt min man som behövde min hjälp.
Jag klev efter samtal med chauffören av vid Lundbybadet och sprang och tog en vagn tillbaka till min man … Vi kom sedan med åttonde vagnen.
Detta är diskriminering av min man och själv kände jag mig nästan ’kidnappad’ när spårvagnen körde ifrån min man. Det måste till en skärpning och vi vill ha en förklaring och en ursäkt till det inträffade. Det kunde hänt en olycka. Andra resande reagerade kraftigt på det inträffade …”
Kommunalrådet Johan Nyhus svarar från sin semester:
”… Först och främst vill jag å stadens vägnar be om ursäkt för det ni båda har fått uppleva, detta är självklart inget som skall inträffa er som kollektivtrafikresenärer… Jag ser till att ditt brev kommer till spårvägens ordförande, och spårvägens ledning för att de skall kunna uppmärksamma chaufförerna så detta inte händer igen.
Även om Västtrafik är ansvariga så har vi i staden ett ansvar, och en del av er olägenhet beror på att de nya spårvagnar som inköptes i början av 2000-talet (Italienska) inte fyller de kvalitetskrav som staden vid det tillfället beställde, och därför inte går ute i trafik i den omfattning som hade behövts för att garantera en bra tillgänglighet för rullstolar och barnvagnar. Det är ju inte ok att behöva vänta på sex vagnar som passerar innan man kan gå på med en rullstol.
Vi jobbar intensivt med att lösa dessa problem för att kunna erbjuda en tillgängligare kollektivtrafik, en kollektivtrafik och en stad för alla…”
Spanarens tidigare artiklar om de italienska spårvagnarna:
Den lååånga historien om de italienska spårvagnarna
Det går, hm, som smort för de italienska spårvagnarna
Anneli Hulthéns ansvar för spårvagnsfiaskot
Trafikkontoret ljög inför domstol för att dölja affären
Konsult fick betalt för 128 timmars arbete under en vecka
Ansaldobreda ett elände även i Oslo
Ansaldobreda ett elände även i Holland och Belgien
Ansaldobreda ett elände även i Danmark
mer?