– Det är för tidigt att säga om en nedläggning av den treåriga båtbyggarlinjen påverkar varvet, men jag ser risker med det, kommenterar för Spanaren Magnus Rassy, VD för Hallberg-Rassy i Ellös på Orust.

Läggs den gymnasiala utbildningen i Henån på Orust ned återstår en utbildning i Uddevalla.

– Det vore väldigt synd, för då kan man befara att ungdomarna i stället för att flytta till Uddevalla söker sig andra jobbutbildningar än att bygga båtar, förklarar han och tillägger: – Det vore negativt för varvet, för vi söker med ljus och lykta ständigt efter nya medarbetare. Några kommer alltid från utbildningen i Henån.

Segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy, som ägs av familjen Rassy, är störst i branschen i landet och näst intill enda kvarvarande småbåtsvarv på Orust, som har båtbyggartraditioner med rötter ända till vikingatid. Hallberg Rassy har omkring 150 personer båtbyggare anställda i alla åldrar. Magnus Rassy betonar vikten av nyrekrytering för att de i tid ska kunna ges inskolning till de olika specialområdena som finns på segelbåtsvarvet.

– Det är enda chansen för oss. Det går inte att sitta och rulla tummarna och vänta, säger han.

Ständigt behov av personal

Hallberg Rassy har ett behov av mellan tio och 15 nya båtbyggare varje år. Behovet av att få in ny personal finns där alltid och det är oberoende av konjunkturen. De nya båtbyggarna måste alltid skolas in, även de som gått igenom båtbyggarlinjen i Henån eller Uddevalla.

Magnus Rassy

– Av vår personal har en del gått på båtbyggarlinjen medan andra haft jobb på andra varv, berättar Magnus Rassy. Möjligheten att rekrytera nya medarbetare är en förutsättning för att kunna öka produktionen. Och nu är branschen inne i en period av växande efterfrågan.

För mindre än ett år sedan uppskattade branschorganisationen Sweboat nyrekryteringsbehovet till cirka 1 000 personer för landets småbåtsvarv. Efterfrågan på båtar har ökat sedan den bedömningen gjordes. Magnus Rassy vidimerar detta:

– Får vi bara in fler medarbetare kan vi öka produktionen, säger han.

Hotet om avveckling av båtbyggarskolan fullständig överraskning

Efter 28 år och omkring 250 utbildade båtbyggare riskerar Orust båtbyggarskola i Henån att avvecklas. Skolan tar in elever från hela landet.

– Beskedet kom som en fullständig överraskning, säger Niklas Olsson, lärare på Henåns båtbyggarlinje, om den politiska majoritetens på Orust utspel nyligen att utbildningen ska läggas ned.

 – Skulle så bli, så hoppas jag att de elever som nu går på båtbyggarskolan får gå färdigt, det vill säga att avvecklingen sker om två år, tillfogar han.

Det politiska utspelet ger svallvågor som sköljer över hela Orust. Ön har lång tradition av att bygga båt, ett kunnande som gett flera av  varven världsrykte för hög kvalitet.

Föräldrar till eleverna och andra berörda svetsades samman till en aktionsgrupp, som direkt efter påskhelgen aktiveras för att bygga upp en opinion mot det tänkta beslutet i Orust politiska kommunledning.

Båtbyggarlinjen är placerad i huvudorten Henån i en lokal med rötter i båtbyggeri. Där fanns IW-varvet, som uppförde byggnaden på 50-talet, och efter dess verksamhet förlade Najadvarvet sina inredningssnickerier till samma lokal.

Från hösten 1991 påbörjades utbildningen av båtbyggare. Den var länge gymnasium med treårig utbildning av båtbyggare men fick för en handfull år sedan uppdrag för Komvux. Under skolans första år togs även då vuxna in i olika arbetsmarknadsprogram och fungerade då som en motvikt mot den då avmattade konjunkturen.

Varje år slussas mellan åtta och nio elever ut som färdiga båtbyggare och med kompetens för finsnickeri, om de väljer sådan inriktning på sina jobb.

-Trenden har på senare år gått skolan emot. Intresset för träteknikutbildning som helhet mattas och utbildningar avvecklas, säger Niklas Olsson. Anrika Storebro båtbyggarskola i Småland avvecklades för några år sedan.

– Uddevalla nämns som ett alternativ till Orust, men den skolan är inte jämförbar med Orust, anser Niklas Olsson.