För en tid sedan dök något mycket oväntat upp när denne reporter öppnade sin mailbox.

Tvärs över sidan låg en ganska bred banner, som täckte cirka en fjärdedel av skärmen.

Texten på bannern löd: Vapenamnesti. Läs mer på polisen.se/amnesti eller ring 114 14.

Trots att budskapet uppenbarligen inte var riktat till mig läste jag mer utan att bli klokare. Återvände till bannern och efter att förgäves ha letat efter krysset där man skulle ha kunnat släcka ned den ringde jag 114 14.

Datorröst sorterar

Den första som svarar hos polisen är en datorröst: ”Välkommen till Polisen” och lite senare: ”Vad gäller ditt ärende?” Efter en sekunds tvekan kom jag fram till att datorrösten troligen inte var programmerad för oväntat uppdykande banners på folks datorskärmar.

Efter någon halvminut hade vi emellertid kommit fram till att det var vapenfrågor jag ville diskutera.

”Ett ögonblick… alla våra handläggare är upptagna men ditt samtal är placerat i kö. Din plats i kön är 13.”

Det lät ju inte så farligt. Längre köer har man uthärdat.

Efter en kvart var fortfarande alla handläggare upptagna. ”Din plats i kön är 12. Tack för att du väntar.” Ännu en kvart senare var alla handläggare fullt sysselsatta och min plats i kön var nu 11.

Då kom datorrösten in och gav ett alternativ. ”Om du vill bli uppringd när det är din tur, tryck 1 och lägg på.”

Sagt och gjort. Vid kontakter med partiellt datoriserade myndigheter kan man behöva en kopp kaffe. Sen hände ingenting mer den dagen. Telefonen var knäpptyst.

Gärna anonym inlämning

Dagen därpå dök bannern upp igen när jag skulle kolla min e-post. Nu behövde jag inte läsa på mer om att jag inte skulle bli straffad om jag bara, gärna anonymt, snällt lämnade in mina olicensierade vapen hos närmsta polismyndighet.

Jag ringde 144 14 igen och fick av datorrösten veta, att min plats i kön den här dagen var 14. Efter att ha väntat i 16 minuter hade jag avancerat en plats i kön. Jag mindes alternativet från dagen innan, tryckte 1 och lade på. Ingenting hände och jag drog slutsatsen att man kanske halkar ur kön efter ett visst antal timmar.

Dag 3 fick jag tillbaka plats 13 i kön. Men nu hade jag laddat för belägring med kaffe och diverse ätbart. Jag tog ingen tid men avancerade sakta men säkert i kön. ” ..din plats i kön är,… tack för att du väntar” Från plats 1 i kön till svar av handläggare tog det 14 minuter.

Banner om vapenamnesti?!?

– Hej, vad kan jag hjälpa dig med? frågade en vänlig, levande kvinnoröst.

– Mycket att göra i dag? löd min självklara motfråga.

– Jovars, jag ser att du har väntat en timme.

– Det kändes som två, förklarade jag och redogjorde för mitt ärende. Varför har jag som inte ens har en undanstoppad slangbella hemma fått det här budskapet och varför kan jag inte trycka bort det?

– Uppriktigt sagt, ingen aning. Har aldrig hört talas om detta. Men jag skall fråga en kollega.

Nej, kollegan visste inget heller.

Men den utredare jag talade med hade möjligen blivit lite nyfiken för jag fick numret till hennes chef.

Innan jag ringde honom läste jag på om 114 14.

Nationellt nummer

Numret 114 14 har funnits i 13 år och är nationella telefonnumret i landet för att kontakta närmsta polismyndighet.

Numret skall användas om man vill anmäla så kallade vardagsbrott som inbrott och stölder eller förluster. Personalen tar också emot upplysningar och tips till utredningar. Man kan också få svar på passfrågor, tillstånd och andra allmänna frågor… om vapenamnesti till exempel.

Om man råkar bli vittne till ett bankrån eller en misshandel, det vill säga ett akut pågående brott, skall man ringa larmnumret 112.

Dem som anmälare först får tala med är civilanställda operatörer, som gör en första bedömning. Om ett ärende ser ut att kunna lösas lämnas det vidare till en utredande polis.

Rekrytering pågår

– Hallå där! Har ni ont om folk på avdelningen 114 14? Det är nättidningen Spanaren som undrar…

– Njae, ja, jo det har varit lite väl långa väntetider den senaste tiden, medger Daniel Norlander på resande fot. Han är chef i Västra Götalandsregionen för tre utredningsenheter, i Göteborg, Bengtsfors och Falkenberg.

– Dels har vi haft vidareutbildning av befintlig personal, dels håller vi på att rekrytera fler medarbetare för att kunna korta väntetiderna. Man skall inte behöva vänta i en timme eller mer för att få komma i kontakt med en polis, framhåller Daniel Norlander.

Och bannern med budskapet om vapenamnesti? Ja, den dyker fortfarande upp på skärmen när jag kollar e-posten.

Olaga intrång, det kanske kunde vara någonting för utredarna på 114 14? Tänkte inte på det…

Föregående

Han slog larm om hemmet där ett barn dog

Nästa

Stockholmare ska lära oss lantisar vad som är sanning