Försäljningen av fritidsbåtar i Sverige nådde nästan samma nivåer som förra året, 2016, med drygt 17 200 sålda båtar.

– Marknaden kyldes av lite av den lite kalla och blåsiga sommaren, säger VD Mats Eriksson på branschorganisationen Sweboat.

Det gjorde att den förväntade försäljningsökningen uteblev jämfört med 2016 års försäljning på cirka 18 000 båtar, men landade ändå på en ganska hög nivå. Bedömningen som görs av branschorganisationen är att den goda konjunkturen kommer att hålla i sig några år till.

Motorbåtar i storleksordningen 4 – 7 meter dominerar försäljningen och av det totala antalet sålda båtar var cirka 100 segelbåtar. Motorbåtarna är som regel dagstursbåtar med utombordsmotorer, mellan 30 och 40 procent är byggda i aluminium.

– Det ska vara enkelt att äga båt idag, säger Mats Eriksson. Det betyder att snipor med utrymme för övernattning och mer tidskrävande skötsel än dagens dagstursbåtar är ganska iskalla på marknaden. Många av dem skrotas nu ut.

– De svenska fritidsbåtsvarven har haft en god utveckling. Värdet av deras sålda båtar ökar och det ger ökade intäkter för varven. Många vågar därför satsa på modellutveckling och nya båtar, berättar han.

Så här såg marknaden ut säsongen 2017, enligt preliminär statistik:

Drygt 17 200 båtar såldes i Sverige. Av dessa importerades cirka 13 000.

Den svenska småbåtsproduktionen uppgick till cirka 6 000 motor- och segelbåtar. Av dessa såldes cirka 2 000 på export, alltså en tredjedel, medan återstoden 4 000 båtar hittade kunder i Sverige.

Båtar importerades från främst Finland, Norge, Polen, Tyskland och USA.

Finland svarar för den värdemässigt största delen med Norge på andra plats.

Magnus Rassy, VD Hallberg Rassy
Magnus Rassy, VD Hallberg Rassy

Uppsving för Hallberg Rassy

För segelbåtstillverkaren Hallberg Rassy i Ellös på Orust fortsätter den gynnsamma utveckling, som noterades i början av detta år.

– Vi har fått ett bra uppsving på marknaden och den tendensen ser ut att hålla i, säger VD Magnus Rassy till Spanaren.

Han ser inga orostecken i skyn och berättar, att uppgången för stora segelbåtar ses överallt i världen. Företagets båtar finns representerade på alla stora marknader.

Orderstocken motsvarar i genomsnitt ett års produktion. Nyanställningarna fortsatte under året och nu har företaget drygt 140 anställda på varvet i Ellös. Ett par anställda finns på det tyska dotterföretaget. På övriga marknader representeras företaget av agenter.

– Sverige, som svarar för tio procent av företagets försäljning, är en viktig marknad för oss, och ingen marknad har mer än tio procent av vår totala försäljning, säger han. Företaget exporterar omkring 90 procent av tillverkningen utanför Sverige.

– Främsta konkurrent behöver inte alltid vara en ny segelbåt, säger Magnus Rassy.

– Det kan vara en begagnad segelbåt, ett hus vid Medelhavet eller hustruns uppfattning om vad pengarna ska användas till. Det är ju som regel både man och hustru som står enade bakom ett beslut om köp, berättar han.

Företaget har med utställningen i Annapolis i Maryland på USA:s östkust avslutat årets säsong med utställningar världen över. Nu går Ellösföretaget i vinteride till i januari, när Düsseldorfmässan öppnar, världens största båtmässa.

Tre branschtidningar har nominerat Hallberg Rassybåtar till årets bästa, de två ledande segelbåtsmagasinen i USA, Sail magazine och Cruising World magazine samt European Yacht of the Year. Vilka som får utmärkelserna presenteras i USA i december och januari respektive samt i Europa i samband med Düsseldorfmässan.

Båtmässorna är tillfällen till försäljning. Till exempel såldes flera av företagets båtar i samband med Öppna Varv i Ellös, Skandinaviens största segelbåtsmässa, som i augusti arrangerades för 24:e året i rad.

 Jörgen Ottosson, VD Najad
Jörgen Ottosson, VD Najad

Fortsatt uppåt för Najad

Segelbåtsvarvet Najad i Henån på Orust är inne på det femte året med ny ägare.

– Utvecklingen är positiv, säger VD Jörgen Ottosson.

Företaget visar i år svarta siffror och har i order 15 segelbåtar om 40 – 57 fot. Nästa år är planen att bygga 20 segelbåtar. Varvet nyanställer och har i dag cirka 30 anställda.

Trenden är att företaget växer lite mer än marknaden.

– Världskonjunkturen är positiv och antalet rika personer ökar och det är där våra kunder som regel finns, säger Jörgen Ottosson.

För att kunna öka produktionen och motsvara en ökande efterfrågan jobbar Najad med flera nya projekt – de flesta på Orust – som bland annat leder till samverkan med andra för att höja kapaciteten.

Nimbus producerar i Polen

– Vi skruvar upp tempot ytterligare och tar hjälp av ett varv i Polen för att klara produktionsökningen, säger försäljningsdirektören Jonas Göthberg på Nimbus  till Spanaren.

Han målar upp en ljus bild av företagets situation. Den försäljningsökning, som årligen legat på cirka 20 procent, är nu på väg att överträffas.

Nimbus har en orderstock som räcker en bit in i nästa år. Mest sålda båtar är i storlekarna 30 – 40 fot.

Företaget har så gott som nått produktionstaket på varvet i Mariestad. För att kunna genomföra den planerade expansionen och produktionen av kommande nya båtmodeller tar Nimbus hjälp av det polska varvet Module Art i Ostróda i norra Polen. Samarbetet är redan inlett. De tre första båtarna i nya produktprogrammet presenteras under nästa år.

När hela produktprogrammet genomförts under år 2020 har företaget 13 båtmodeller av märket Nimbus och tre av märket Paragon.

Båtarna är i storlekarna 26 fot upp till de mera exklusiva på 40 fot. De nya är dagtursbåtar som komplement till de befintliga kupé- och bobåtarna.

Tom Kühne, VD Ryds
Tom Kühne, VD Ryds

Uppåt för Ryds

Försäljningen för Ryds ökade under 2017 med 30 procent.

– Det blir ett bra år, kommenterar för Spanaren VD Tom Kühne.

Han bekräftar trenden att ökningen sker framför allt för mindre motorbåtar, styrpulpetbåtar i storlekarna 4 – 5,5 m, framdrivna med utombordsmotorer.

– Utvecklingen ser fortsatt väldigt positiv ut, säger han. Det ser ut som om 2018 kan bli ungefär som 2017. Räntan är fortsatt låg och det är valår med ofta löftesrika deklarationer från politikerna till väljarna. Det brukar inverka gynnsamt på båtförsäljningen.

Utsikterna på längre tid är vanskligt att sia om.

Småländska Ryds i gränstrakten till Blekinge har goda erfarenheter av Ikeas ett investmentbolag, som har 49 procent av aktierna i Ryds. Företaget har 32 anställda och kommer att behöva fler.

– Vi avvaktar lite nu. Men det är ofta svårt att hitta rätt folk, säger Tom Kühne.

Nästan en fjärdedel av produktionen går på export, till Norge, Danmark och Tyskland. Ny marknad blir Nederländerna. På den finska marknaden har företaget valt att inte gå in. Den inhemska konkurrensen är stor där.

Föregående

Fortsatta processen om Västlänken kan pågå i flera år

Nästa

Privata fastighetsägare kan plocka russinen ur Boplatskakan