Alla har inte tillträde till Västtrafiks kundtoaletter.

Det är faktiskt sant. De flesta av deras toaletter måste öppnas med knep och knåp via smartphone.

Låt oss beskriva hur det fungerar. Jag ska åka med Västtrafik, bussen går om några minuter, jag måste tömma blåsan och/eller tarmen.

Jag hittar toaletterna. Handikapptoalett, en enda, där kan man betala med mynt, men det är kö, för det är dit de flesta går. (Och vill man blockera för handikappade?) Återstår knep och knåp-toaletterna. Dit är ingen kö.

Instruktionen på toalettdörrarna

Instruktionen på toalettdörrarna

För det första måste man ha smartphone för att kvalificera sig. Det har ju inte alla, de är utestängda.
Nu ska två äldre män, innehavare av smartphones och lite lagom klantiga, pröva hur det funkar att komma in till toaletternas välsignelse.

Två alternativ

Det finns två smartphone-alternativ: Betala med Swish eller sms.

Först prövar Spanarens Börje Andersson att betala med sms. (Har inte Swish.)

Starta meddelandefunktionen. Var ligger den? Jo, där. Så ska man knappa in nummer 72777. Hur ställer man om tangentbordet till siffror? Jo det funkar. Skicka ”cckrnb”. Okej.

Telefonen meddelar att 10 kronor kommer att läggas på telefonräkningen. Det ska godkännas. En kod uppenbarar sig därefter i liten, liten stil. Inte så lätt att se för den som ser lite dåligt och inte har läsglasögon med sig.

Vad gör man sedan om man lyckats tyda de pyttesmå siffrorna? Jaha, man ska slå in koden på knappsatsen vid dörren.

Och det funkar! Dörren öppnas när Börje knappat och fipplat i 2 minuter och 30 sekunder.

Därefter provar er reporter att betala med Swish.

Hitta webbläsare på telefonen. Gå till toakod.se. Sedan ska man knappa in koden ”krnb” och klicka på ”nästa”. Men telefonens pigga rättstavningsprogram vägrar skicka ”krnb”. Programmet tror väl att jag är på fyllan och inte vet vad jag skriver, så det ändrar till ”Jag”. (Jag har en gång stängt av den automatiska textkorrigeringen, idiotfiness, men nu har den tydligen återkommit.)

Koden ”Jag” fungerar inte. Vad gör jag nu? Desperat försöker jag igen och igen att skicka kod. Telefonen ändrar hela tiden ”krnb” till ”Jag”. Till slut förstår jag hur jag ska tvinga telefonen att skicka ”krnb”. Då funkar det.

Därpå ska Swish starta automatiskt. Det gör det inte, jag får starta det manuellt. Sedan kan jag skicka 10 kronor – lyckligtvis kommer jag ihåg min kod till Swish. Och så får jag kod till dörren. Det hela tog 3 minuter och 50 sekunder.

Som sammanfattning kan man säga att betalningssystemet inte är vare sig enkelt eller bekvämt för alla, särskilt inte för den som är akut nödig.

”Utestänger inga kunder”

Vad tycker då Västtrafik om sitt toasystem? Spanaren har haft denna mailkonversation med Jesper Wiberg, informatör på Västtrafik.

Gäller den här betalningsrutinen i hela Västra Götalandsregionen? Hur många toaletter rör det sig om?

Betalningsrutinerna gäller på samtliga av våra resecentrum i Västra Götaland, vilket är runt 25 stycken.

Varför har ni valt den här betalningsmetoden?

Allt fler köp görs med kort, mobilbetalningar eller via internetbank och andra typer av överföringar. Vi har haft en kontinuerlig skadegörelse på toaletter med myntlås där målet är att komma åt mynt. Det är kostsamt att laga dessa och medför dessutom att toaletten blir obrukbar under en period och då kan den inte användas överhuvudtaget. Vidare är det ur arbetsmiljösynpunkt inte säkert för fastighetsskötaren att tömma, transportera och förvara kontanter på grund av rånrisken.

Ni utestänger kunder som inte har smartphone, eller har smartphone men av olika orsaker inte klarar att betala med swish eller sms. Hur ser ni på det? Vad ska dessa kunder göra när nöden tränger på?

Vi utestänger inga kunder. Det finns alltid en toalett på varje resecentrum, handikapptoaletten, där man kan betala både med mynt och med sms. Finns det bara en toalett på resecentrum så har den både myntautomat och sms-betalning.

Har ni gjort någon kalkyl på hur många ni utestänger?

Nej, vi har inte gjort någon kalkyl. Det behövs inte då vi inte utestänger någon från att använda våra toaletter.