Först förstördes deras hem under storbranden i en av Poseidons fastigheter i Kortedala i augusti 2015.

Därefter har de levt i ständig skräck för att inte få sin post i tid. När nu kritiken mot PostNord kulminerar finns de med bland de tiotusentals personer, som är allvarligt besvikna på den undermåliga posthanteringen.

Efter branden har de tvingats bo på fyra platser: turligt nog hos svärmor på brandnatten, på hotell några veckor och det senaste året i temporära lägenheter på två adresser i centrala Göteborg.

De anmälde båda de tillfälliga adressändringarna på ett korrekt sätt. Trots det har de tvingats leva i ständig oro för att inte få sin post i tid.

Så här glada var det länge sedan Helena och Tommy Jarnefall-Plumeyer var.

Så här glada var det länge sedan Helena och Tommy Jarnefall-Plumeyer var.

Hittills har de klarat sig från att hamna i Kronofogdens register på grund av för sent betalda räkningar. Men det är enbart för att de har varit mycket aktiva. Paret har själva kontaktat dem som förmodades ha skickat räkningar, av vilka de flesta ännu inte levererats av PostNord. De har helt enkelt försvunnit i hanteringen.

Bankomatkort försvunna

− Det har varit ett elände utan dess like, säger Helena och Tommy Jarnefall-Plumeyer med en mun. När det försvinner bankomatkort och koder, vilket har hänt två gånger, är det verkligen allvarligt. Som tur är hann vi genom personliga besök på respektive bank spärra korten i tid så vi har i alla fall inte förlorat några pengar.

Helena fortsätter:

− Det gick till och med gått så långt, att jag vid ett flertal tillfällen testade servicen och skickade kontrollbrev till mig själv. De kom fram så småningom men i ett fall dröjde det hela två månader innan brevet landade på hallmattan.

− Om PostNord inte kan leva upp till sina åtaganden, så får de väl säga ifrån så att man själv kan vidta åtgärder. I stan går det ju fortare att sätta sig på cykeln och själv dela ut sina brev…

Fler och fler e-fakturor

En av de säkerhetsåtgärder Helena och Tommy har vidtagit är att styra över så många fakturor som möjligt så att de i fortsättningen skickas som e-fakturor i stället, rakt in till deras konton i internetbanken.

De skulle kunna räkna upp många försändelser om inte kommit fram i tid eller alls men nöjer sig med att nämna lönespecifikationer, räkningar från Radiotjänst och andra, en momsredovisning från en bokföringsbyrå och brev från Transportstyrelsen.

Ekonomisk kompensation

Helena och Tommy har därtill vid flera tillfällen varit i kontakt med PostNords kundtjänst för att få ordning på sin post – hittills utan resultat. De har också erhållit hundratals kronor i kompensation för den uteblivna servicen. De har även kontaktat adressändringens kundtjänst – med lika klent resultat.

− Ett tag funderade vi till och med på om vi skulle polisanmäla PostNords usla service, suckar Helena lite uppgivet.

Nu har de blivit lovade av Poseidon att i november få flytta tillbaka den adress de hade före branden.

− Det ser fram emot. Det skall bli en oerhörd lättnad, förklarar Helena och Tommy Jarnefall-Plumeyer, som under ett års tid dessutom varit sysselsatta med att bygga upp ett nytt hem i stället för det brandhärjade.

Läs också: Chockändring: Posten slopar c/o-adresser