Magasinet Vårt Göteborg ska se ut som en journalistisk produkt men är i själva verket ett propagandaorgan för Göteborgs makthavare, skapat av en PR-byrå.

Alla artiklar ska godkännas av en rad chefer innan de publiceras.

Det framgår av kommunens egna handlingar i samband med att en ny leverantör upphandlats för att göra det redaktionella jobbet.

Uppdraget har gått till PR-byrån OTW –  Off the Wall Communication AB – som öppnade ett kontor i Göteborg förra året och bland annat fick uppdraget att producera Göteborgs-Postens bilagor Bostad och Ekonomi.

För 359 400 (OBS RÄTTAT SE NEDAN!) kronor ska företaget skriva artiklar och redigera två nummer av Vårt Göteborg.

Anbudet låg något under Rubriks anbud, den närmaste konkurrenten som tidigare gjort Vårt Göteborg,

Så här säger OTW om sitt reklamarbete:

”Oavsett kanal hjälper vi våra kunder att skapa bättre affärer och starkare kundrelationer i en allt mer spännande medievärld.

Under 20 års tid har vi haft förmånen att jobba med några av Sveriges starkaste varumärken – och roligaste kunder. Vad är framgångsreceptet, undrar du?

Kanske att vi på OTW älskar att berätta goda historier som ger effekt. Vilken är din historia?”

Och så här säger Göteborgs Stad i underlaget för upphandlingen om den produkt reklammakarna ska producera:

  • Det gäller två nummer av tidningen Vårt Göteborg (nummer 3 och 4 år 2016).
  • En redaktör på stadsledningskontoret ”håller samman planering av innehåll och logistiken från produktion till distribution samt läsarkontakter”.
  • Redaktören beställer de olika artiklarna … ”med uppgift om artikelns inriktning”.
  • Artiklar levereras löpande under produktionstiden, ”för en smidig godkännandeprocess inom Göteborgs Stad.”
  • ”Alla artiklar ska godkännas av en rad chefer inom Göteborgs Stad, vilket gör att det kan bli en hel del förändringar och många korrvändor för varje artikel och även varje notis.”

Göteborgs Stad – som satsade en kvarts miljon för att få PR av Föreningen Grävande Journalister – kan därmed knappast sägas uppmuntra kritiskt granskande journalistik i sin egen tidskrift.

 

RÄTTELSE!

Jag skrev ursprungligen att två nummer av Vårt Göteborg kostar 768 700 kronor.

Vårt Göteborgs redaktör Margareta Romare rättar mig:

”Två nummer kostar 359 400 kronor att producera med OTW:s anbud. Då utgår jag från att vi gör 24 sidor. Den siffran som du felaktigt angivit är summan av priserna för fyra olika formsteg. Alla byråerna ombads lämna fyra priser och för att rangordna ekonomiskt slog vi ihop dessa summor. Den summan är dock inte det det kostar att producera två nummer”, skriver hon.

Rätt ska vara rätt. Jag ber om ursäkt för min missuppfattning!