Efter att Kicki Björklund tillträtt som ny vd i Bostadsbolaget satte hon sig i skolbänken för att lära sig hantera medierna.

Uppdraget gick till pr-företaget Solbergs Kommunikation.

Priset för en halv dag: 30 000 kronor. Plus moms.

Vid förra årsskiftet efterträdde Kicki Björklund Bertil Rignäs som sparkats från vd-jobbet efter att ha slarvat med ett kvitto på en klänning som bokförts som lunch.

Hon var långt ifrån oerfaren inom fastighetsbranschen eller som vd. Hon har disputerat på en avhandling om lönsamhet i fastighetsförvaltning, arbetat på SPP, John Mattson och på Sigtunahem där hon varit vd sedan 2009 och samma år utsetts till ”årets kvinnliga förebild i fastighetsbranschen”.

Vad gjorde att du köpte in en kurs i ”budskapsträning”?
– Som ledare för ett stort bolag och någon som deltar i paneldebatter och ofta uttalar sig offentligt är det viktigt att vara tydlig i sin kommunikation – oavsett om den sker med medarbetare, beslutsfattare eller media. Det är något som jag får öva mig på för att bli bra och bättre, säger Kicki Björklund.

Vilka var ni på kursen och vad gjorde ni?

– Utöver mig deltog två personer från Solberg samt två personer från Bostadsbolagets Marknad & Kommunikationsavdelning. Det var enbart jag som tränades. Förmiddagen innebar diskussioner, teori, budskapsträning inför kamera och i dialogform.

På vilket sätt var kursen värd pengarna?

– Den har hjälpt mig att utveckla min kommunikation som är ett av mina viktigaste ledarverktyg.

Vad lärde du dig?

– (Kursen) var ett sätt för mig att vidareutveckla mina retoriska färdigheter. Det finns inte alltid tid och utrymme för långa utläggningar och inte minst därför är det viktigt att jag kan uttrycka mig tydligt och rakt.

Vilken nytta har du av kursen i ditt arbete?

– Goda retoriska färdigheter är något som kommer till användning varje dag. I dialogen med medarbetare, hyresgäster, samarbetsparters under debatter och olika forum och i kontakten med media.

Kursen pågick mellan 09.00 och 12.30, inklusive lunch, den 15 augusti förra året.

Av handlingarna om ”budskapsträningen” framgår att den i första hand gällde att hantera media.

Bland de råd som gavs:
Medge fel.
Be om ursäkt.
Förklara varför det inte sker igen.
Eller:
Visa empati.
Stå på dig.
Gör på samma sätt igen.
Och:
Ljug inte.
Du behöver inte säga allt du vet.
Men ljug inte.

Kicki Björklund fick också lära sig ”tekniker att gå direkt på mål” genom att inleda svar på frågor på olika sätt:
Det är ett sätt att se på saken, men många säger att…
Det är viktigt att komma ihåg är att …
Det väsentliga för oss är att …
På det stora hela ….
Låt mig först säga att

Bostadsbolaget har ett ramavtal med Solberg som förra året kostade 150 000 kronor.

Läs också:
Göteborg satsar miljoner för att få ut ”rätt” budskap i medierna

Föregående

Åtta chefer medietränades hel dag

Nästa

Kommunfullmäktiges ordförande festar för miljoner