Striden om Säve flygplats rasar vidare. De båda flygklubbarna tillsammans med privata ägare till ett tiotal mindre plan vill ta över driften.

Statliga Swedavia – ägaren — och Göteborgs kommun säger sig vara överens om att Säve ska fortsätta som flygplats för mindre plan.

Men vem ska köpa flygplatsen av Swedavia? Och vad händer med den nuvarande verksamheten?

Aeroklubben och Chalmers Flygklubb vill inte vänta på svaret. Inte heller övriga småplansägare. Så de har bildat Säve flygplatsförening, som nu ska inleda förhandlingar med Swedavia.

– Det spelar ingen roll vilka Swedavia säljer till, anser Aeroklubbens ordförande Tommy Mogren. Det viktiga för oss är fortsatt flygverksamhet och att vi inte drabbas av högre kostnader. Det är dyrt som det redan är.

Säve flygplatsförening tänker sig arrendera Säve och driva verksamheten med årligt ekonomiskt bidrag från Göteborgs kommun.

Någon annan flygplats än Säve kommer inte att vara aktuell för flygklubbarna. I Göteborg finns ingen. Och Varberg, Borås och Trollhättan ligger för långt borta.

Förutom de mindre planen finns även polisens och räddningstjänstens helikoptrar på Säve.

Läs också: Strid om Säves framtid

Föregående

Så har whistleblowerfunktionen (inte) fungerat

Nästa

Det går, hm, som smort för de italienska spårvagnarna