Vad gör italienska spårvagnar?
Gnisslar och skriker.
Vad gör man åt det?
Smörjer. En organisation som kostar flera miljoner om året fixar detta.

Vi tar det från början: När de italienska vagnarna sattes i trafik skrek de i kurvorna. De goda medborgarna i Göteborg blev irriterade.

Jörgen Höjer med en tvärsektion av en kurvskena. I fördjupningen, där han håller fingrarna, läggs smörjfettet.

Jörgen Höjer med en tvärsektion av en kurvskena. I fördjupningen, där han håller fingrarna, läggs smörjfettet.

Gnisslet beror på vagnarnas grundkonstruktion.

Traditionellt sitter spårvagnshjul i boggier – fyra hjul, två på vänster och två på höger sida sitter ihop, svänger tillsammans och följer spåren i kurvor och växlar.

På de italienska vagnarna är hjulen däremot fast monterade i vagnskorgen för att ge plats åt lågt golv i hela vagnen.

Idén är att hela främre sektionen av vagnen ska svänga i krökarna, och därmed hjulen. Det fungerar inte så bra.

– Vagnarna är egentligen inte byggda för stadstrafik, säger Jörgen Höjer, projektansvarig på Göteborgs spårvägars banteknik.

– På raka sträckor, som till Angered, går de fint.

Låggolvsvagnarna och de tvära kurvorna i stan går alltså inte så bra ihop.

Problemet måste lösas

När Spårvägen nu står där med de vagnar och de kurvor man har, måste man ju på något sätt lösa problemet med gnisslet och det extra slitage på spår och vagnarnas hjul som uppstår.

Svaret är en infettningsstyrka som jobbar ständigt.

Personal som förfogar över en specialbil jobbar i tvåskift sex dagar i veckan med att smörja skenorna där det behövs.

– Vi har 16 mil spår, så det är en del att göra, säger Höjer.

Smörjbilen, som är i nästan ständig verksamhet för att avgnissla spåren.

Smörjbilen, som är i nästan ständig verksamhet för att avgnissla spåren.

Verksamheten kostar en hel del.

– Bara det fett som går åt kostar sex miljoner om året.

Förutom den mobila patrullen finns 23 automatiska smörjstationer på utsatta ställen.

I framtiden hoppas man kunna installera smörjstationer på spårvagnar så att systemet blir självsmörjande, men en del problem återstår att lösa med detta.

Hur som helst kommer spårvägen att vara väl insmord så länge de italienska vagnarna finns kvar i trafik.