Tågens underkonstruktioner gick sönder och lämnade spår av skrot längs banan.
Tågens underkonstruktioner gick sönder och lämnade spår av skrot längs banan.

Även de holländska och belgiska statsjärnvägarna (NS respektive SNCB) har begått misstaget att köpa spårfordon från den italienska tillverkaren Ansaldobreda – företaget som levererade skräpspårvagnar till Göteborg.

NS/SNCB beställde 19 snabbtåg, ungefär jämförbara med svenska X2000, för att köra med 250 kilometer i timmen på en ny bana mellan Amsterdam och Bryssel.

Nio av tågen, som har beteckningen V250, levererades under 2012 – med fem års försening. De sattes i trafik 9 december 2012. De togs ur trafik för gott 17 januari 2013. Tågen hade snabbt visat sig odugliga på grund av ett stort antal fel.

Vitala delar från fordonens underkonstruktion lossnade och lämnade högar av skrot längs banan. Bromsarna var otillräckliga för 250 km/tim. Delar av taken lossnade. Datasystemen krånglade. Batterier blev överhettade. Dörrarna lossnade. Hydraulsystemen gick sönder. Elsystemen satt dåligt skyddade och kortslöts.

De belgiska ägarna lät göra en opartisk undersökning som visade på 2019 allvarliga fel på tågen.

Dörrarna föll av.
Dörrarna föll av.

Sur reaktion

När uppgifterna om problemen började komma ut i medierna reagerade Ansaldobreda surt. VD Maurizio Manfellotto hävdade att operatörerna förstört tågen genom att köra med hög fart under vinterförhållanden. Han hotade att stämma NS/SNCB för förtal.

Någon förtalsrättegång blev det dock inte. Efter segslitna förhandlingar gick Ansaldobreda med på att ta tillbaka de nio tågen och återbetala 125 miljoner euro – 88 miljoner mindre än vad som ursprungligen betalats. Efter en kompletterande förhandling återbetalade Ansaldobreda ytterligare 2,5 miljoner euro.

 Ansaldobreda blir japanskt
Nuvarande Ansaldobreda skapades 2001 genom att Ansaldo Transporti och Breda Costruzioni Ferroviarie slogs ihop.

Elsystemet satt för dåligt skyddat mot regn och snö. Kortslutning och elände.
Elsystemet satt för dåligt skyddat mot regn och snö. Kortslutning och elände.

Företaget kom att ingå i den jättelika koncernen Finmeccanica, som ägs till en tredjedel av italienska staten.

Finmeccanica tilllverkar pansarfordon, torpeder, flygplan, helikoptrar, satelliter, raketer, komponenter för rymdfart – och så spårfordon då genom Ansaldobreda.

Ansaldobreda har i flera år varit till salu. 24 februari köptes företaget av japanska Hitachi. Köpesumman är okänd – om nu japanerna behövde betala något. Enligt mediauppgifter har Ansaldobreda skulder på 4,8 miljarder euro.

Vad försäljningen betyder för de ständigt trasiga spårvagnarna i Göteborg är oklart.

Läs också: Ansaldobreda, ett elände även i Oslo

Föregående

Räddningstjänsten vidhåller kravet på evakueringstunnel

Nästa

Räddningstjänstens ordförande går emot räddningstjänstens krav på säkerhet