Vad får Göteborg för glädje av Anna Johansson (S) som statsråd? Kan hon stuva om det västsvenska paketet från sin plats i regeringen? Vi väntar med spänning.

Om nye statsministern ville ha en göteborgska i regeringen fanns en lågoddsare till hands. Anneli Hulthén, alltså.

Hon har suttit i flera år som kommunstyrelsens ordförande i rikets näst största stad. Hårda nypor. Tuff uppsyn. Erfarenheter från både riksdagen och EU-parlamentet. Ledamot i partiets verkställande utskott.  Meriter som borde dåna.

Anna Johansson porträtterad av Raymond Ståhl

Anna Johansson porträtterad av Raymond Ståhl

Men kanske ansågs människan för stark. Eller så ville hon stanna hemma. I stället blev det en göteborgska som ändå skulle till Stockholm för att avtjäna några år i riksdagen.

Infrastrukturminister är ett svårt uppdrag. Att uttala. Den som uppfann den förfärliga titeln borde baske mig dömas till posten på livstid.

Men uppdraget är nästan lika svårt att sköta. Så varför gick det till Anna Johansson?

Hur tänkte Stefan Löfven? Såg han till Anna Johanssons meriter som biträdande kommunalråd i Göteborg?

Knappast. På den posten gjorde hon inte mycket väsen av sig.

Kanske hennes likheter med pappa Göran Johansson, tidigare Göteborgs starke man? Otänkbart om man ser till ådagalagd kompetens. Utseendet har hon däremot fått av fader Göran. Jodå! Leta upp gamla bilder på Göran som ung får ni se. Han har ändrat utseende en del.

Kan det vara för att vara hygglig mot sin gamle Metallkompis Göran som Löfven gav Anna jobbet? Det vill vi inte tro.

Är det rentav för att hon är expert på just trafikfrågor? Nej, det har fader Göran dementerat offentligt.

I fjol blev Anna Johansson rikskändis tack vare – nej på grund av – Uppdrag granskning. Som ordförande i kommunala Bostadsbolaget hade hon varit väl generös med att attestera kvitton från bolagets vd Bertil Rignäs. Den där klänningen, ni vet.

Stefan Löfven torde inte ha ansett bedriften tillräckligt meriterande för en statsrådspost.

Kanske är det för hennes insatser som ordförande i socialdemokratiska partidistriktet? Svårt att veta för utomstående. Men fullt möjligt.

Några för allmänheten okända egenskaper måste det vara.

Låt oss hoppas de blir synliga framöver.

Nu har göteborgarna alltså röstat nej till att fortsätta med trängselskatten.

Ska Anna Johansson se till att den försvinner?

Nä. Den frågan ligger på finansminister Magdalena Anderssons bord.

Kan infrastrukturministern tänkas banta västsvenska paketet så det klarar sig utan trängselskatt?

Framför allt ersätta den mycket omstridda Västlänken med något billigare och överjordiskt?

Svettigt jobb i så fall.

För det första måste Anna Johansson köra över fader Görans stora projekt.

Sen behöver hon ruska av sig prestigen hon själv och åtskilliga andra Göteborgspolitiker av skilda kulörer släpar på. Aj, aj. Sånt är svårt.

Det blir att trixa och tråckla och dona. Rädda ansikten.

Annars går det förstås att tuta och köra som vanligt. Folkomröstningen var ju bara rådgivande. I efterhand dessutom.

Nu säger Anna Johansson visserligen i GT att alla dörrar hålls öppna. Men det sker efter mycket tjat.

Grundtipset får därför bli att hennes uppgift är att som lokförare dra Västlänken till ändstationen.