Det stora stridsämnet i Göteborg inför valet är trängselskattens vara eller inte vara, på grund av kopplingen till den kontroversiella Västlänken.

Första sidan i skrivelsen. Klicka för att förstora.

Första sidan i skrivelsen. Klicka för att förstora.

Beslut om att begära införande av trängselskatt togs i Göteborgs kommunstyrelse 27 januari 2010 och därefter 28 januari i kommunfullmäktige .

Men dessförinnan, 25 januari, hade vägverkets generaldirektör Lena Erixon och Anneli Hulthén redan skrivit till finansdepartementet och begärt införande av trängselskatt i Göteborg.

Av de pengar som hamnar i Göteborg enligt förslaget läggs 80 procent på tågtunneln. Det är långt ifrån tillräckligt. Riksrevisionen beräknar kostnaden med bikostnader till mellan 60 och 65 miljarder.

Kommunalrådet Johan Nyhus anser att ”budgeten hålls”. Någon budget finns inte redovisad. Vilka projekt som ingår är inte heller klart. Projekt försvinner och bikostnader redovisas inte.

Dessutom har Hulthén gång efter annan inför valet 2010 meddelat att ”ni ska få välja” bland annat i radiointervjuer.

Efter valet 2010 kom kommentaren – det är överspelat. Beslutet är taget och önskemålet till finansdepartementet skickades innan medborgarna fått säga sitt, och innan kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige tagit beslut.

Därefter har kompletterats med en begäran om att utländska fordon skulle undantas skatten.