Ha en trevlig dag, säger de.

Från och med den 1 juni har jag kontrakt på en hyresrätt i centrala Göteborg. I samband med flytt tänker jag passa på att ”bli modern”. Jag kontaktar i god tid Tele2 och beställer digital-tv, bredband och bredbandstelefoni som skall anslutas till fibernätet som är indraget i lägenheten. Jag får löfte om gratis installationshjälp och att allt skall vara klart när jag flyttar in den 23 juni.

Under en månad ägnar jag all ledig tid åt att ringa Tele2. Först får jag knappa mig fram en lång stund mellan olika alternativ, sedan väljer jag ett alternativ som i alla fall påminner om mitt ärende, därefter placeras jag i telefonkö, beräknad väntetid är ofta 20 min. Under juni månad pratar jag med många, många personer som ger olika och felaktiga besked angående leverans och angående installationshjälp. De avslutar alltid med ”ha en trevlig dag”.

Efter flytt har jag endast tillgång till mobiltelefon med kontantkort, Telia Refill. Täckning är dålig, när jag väntat en kvart i telefonkö bryts samtalet och jag får börja om från början vilket förstås ökar min frustration.

Den 1 juli har jag fått hem alla apparater och sladdar plus en tekniker. Han lyckas dock inte få någonting att fungera, går så småningom sin väg medan han mumlar att han ska göra en felanmälan till Tele2. Vid det laget vet jag inte att han saboterat min nyinköpta TV…

Men vid det laget är min gräns nådd, jag orkar inte längre ha med Tele2 att göra. Ringer och säger upp avtalet och skickar tillbaka alla grejer. Ringer också Telia och får min fasttelefon flyttad – efter några timmar har jag en fungerande telefon!

Den glädjen varar bara en vecka, sedan är telefonen död, Tele2 har kopplat över min fasttelefon till sig.

Under tre veckor ägnar jag all ledig tid åt att ringa Telia för att få tillbaka min telefon, står i telefonkö, pratar med olika personer, får felaktiga besked. Men de avslutar också alltid med ”ha en trevlig dag”. Kanske, kanske får jag min telefon i morgon… naturligtvis måste jag betala en avgift för att få tillbaka den. Och andra felaktiga fakturor ramlar in…

Samtidigt som Tele2lägger beslag på min telefon ringer det på kvällen på min dörr – det är en försäljare från Comhem. Jag beställer digital-tv mini, som fastighetsägaren ska betala, genom att två gånger skriva mitt namn på en tom bildskärm med ett finger. Detta är en tisdagskväll. Följande lördagskväll blir jag uppringd av någon från Comhem som ber mig betygsätta säljaren.

Detta känns inte seriöst, jag blir orolig att jag är utsatt för ett bedrägeriförsök!

Söndag morgon ringer jag Comhem, pratar med en person som också tycker det är konstigt med telefonsamtalet lördag kväll. Han lovar att i alla fall se till att jag får en digitalbox.

Nu har jag fått två digitalboxar från Comhem och har fått två olika kundnr där. Vågar inte hämta ut någon av boxarna. Trots många telefonsamtal till Com Hem har de inte lyckats rätta till det hela.

Jag ger upp mitt försök att ”bli modern”, ser på analoga tv-sändningar (har lagat tv:n), har en mobiltelefon som fungerar ibland, får förhoppningsvis tillbaka fasttelefon någon gång, vet inte när jag vågar beställa bredband igen. Det var förresten fel på en fiberkabel i min lägenhet, de åtta trådarna i kabeln låg i fel ordning. Detta har jag nu fått åtgärdat genom en anmälan till fastighetsägaren.

Har under denna tid fått höra många historier om människor som är bundna av avtal och betalar för tjänster som inte fungerar.

Det verkar vara omöjligt att få tala med någon ansvarig person i ett telecomföretag — de fungerar som samhället i övrigt — ingen tar ansvar.

Föregående

Rektorn sa upp sig när sparandet skulle slå mot de svagaste

Nästa

Hyresgäster svävar i okunnighet när kabel-tv-nätet stängs