Kommunens revisorer granskade Stadsteaterns fribiljetter under 2011.

Då gick 9,4 procent av alla besökare gratis. Kostnad: 1,5 miljoner. Det utgjorde en del av Stadsteaterns kostnader för reklam eller marknadsföring på totalt 7,5 miljoner.

Med VIP-kort slinker man lätt in genom Stadsteaterns entré. Foto: Jonas Kündig, stadsteatern

Med VIP-kort slinker man lätt in genom Stadsteaterns entré. Foto: Jonas Kündig, stadsteatern

En del av dessa fribiljetter gick till så kallade VIP:are – Very Important Persons – som bjöds in till premiärer. Tre av hundra besökare på teatern var just VIP. Kostnad: cirka en halv miljon.

Säsongen 2012/2013 var andelen fribiljetter än större: 12,5 procent av alla besökare gick gratis.

Det gällde bland andra anställda, teaterovana grupper, recensenter, gäster med anknytning till teaterverksamhet men politiker, kändisar och mer eller mindre betydelsefulla göteborgare utan anknytning till teatern.

Vad sägs till exempel om företagsledaren Carl Bennet, dåvarande Stampenchefen Thomas Brunegård, stadsdirektören Bengt Delang, universitetsrektor Pam Fredman, chefredaktör Jonathan Falck, medieägaren Peter Hjörne eller krögaren Leif Mannerström?

Tycker du att det är rimligt att betala för dem? Eller för andra på VIP-listan?

Läs hela listan och skicka dina tankar till: redaktionen@spanaren.se.

Fakta om Göteborgs stadsteater

Göteborgs Stadsteater AB bedriver teaterverksamhet på Götaplatsen och Backa teater.

Kommunen bidrog 2013 med 99 miljoner kronor och staten med 37 miljoner enligt senaste årsredovisningen. Intäkterna från betalande besökare uppgick till 23 miljoner (främst biljettintäkter, 15 miljoner och restaurangverksamhet, 7 miljoner).